Dossier informatiu sobre la pujada del 15% al rebut d’aigües i escombraries de Mollet
Amb aquesta pàgina al nostre web volem aportar informació i documentació que ajudin a la ciutadania a entendre que ha passat amb la pujada del 15% al rebut d’aigües i escombraries.
Per començar un relat cronològic cal situar-nos sobre finals d’abril quan comencen a arribar a les busties dels veïns els rebuts d’aigua i escombraries corresponents al 1er trimestre del 2020.
L’inici de la polèmica
El dia 25/4 comencen a aparèixer als diversos grups de Facebook de Mollet missatges de ciutadans indignats i confosos perquè detecten una forta pujada i no saben ben bé d’on surt.
Els diversos missatges acumulen desenes de comentaris on ningú acaba d’explicar que està passant. La confusió és total. Al mig de la pandèmia la gent especula amb un augment del consum, un mal càlcul de l’estimació i la incomprensió i la indignació va pujant de to.
A Mollet en Comú també ens contacten inscrits i veïns estranyats per la pujada. Ens reunim virtualment i no entenem res.. D’on ve aquesta pujada?, s’havia dit que seria del 3% . Però d’entrada comencen a estudiar els rebuts que ens arriben , també intercanviem missatges amb l’equip de govern per preguntar, ens diuen que “era el que s’havia aprovat i que estàvem informats” . Davant de tot això fem pública, el mateix, dia 26 d’abril, una nota de premsa a on arribem a la conclusió que hi ha una pujada del 13,4 % a la taxa de residus municipals que, amb altres pujades, acaben conformant una pujada de prop del 15% al conjunt del rebut d’aigua i escombraries i on també denunciem que l’equip de govern no havia informat correctament d’aquesta pujada i que calia corregir-la per tal d’ajustar-la al 3% del que s’havia informat.
https://molletencomu.cat/mollet-en-comu-denuncia-una-incomprensible-pujada-de-la-factura-daigua-i-escombraries-al-voltant-del-15/
A les xarxes alguns usuaris fan càlculs que són molt semblants als nostres. Anem bé
Pocs dies després els partits que van votar a favor de les ordenances fiscals al ple d’octubre de 2020 fan comunicats:
PSC:
https://www.puntvalles.com/noticia/psc-de-mollet-respon-sobre–la-comunicacio-de-comuns-sobre-el-rebut-de-l-aigua
PODEMOS
http://podemosmollet.com/index.php/ja-es-hora-de-treballar-tots-junts-per-mollet-sense-interessos-electoralistes/
Se’ns diuen coses com: “De poc serveixen, i ara menys que mai, els missatges buits i populistes de caire electoral” , “la política no és teatre. La política no és competència ni “postureo” a les xarxes socials. La política és treballar, no mentir i ser responsables de les decisions.”
o “Mollet en Comú torna a ser l’exemple pràctic de l’esquerra populista i poc útil” o ” l´’opinió de Mollet en Comú és producte d’un error relacionat amb el desconeixement de la feina que realitzen o simplement, un acte de mala fe per esgarrapar uns quants vots en aquesta complicada situació.”
Curiosament, no neguen la pujada del 15%, anem bé
L’alcalde, Josep Monràs, fa unes declaracions a Ràdio Mollet on ens qualifica “d’ignorants, de mala fe i d’hipòcrites”.
https://www.radiomollet.com/#!/news/id/radiomollet_news_1111
però la pujada no la nega, anem bé.. Seguim..
La polèmica comença a aparèixer a la premsa local del 30 d’Abril
La polèmica continua
El confinament derivat de la pandèmia de la COVID-19 provoca que molts rebuts no es puguin distribuir a les busties. Així molts veïns que encara no saben res es troben amb la pujada quan reben els càrrecs a els seus comptes bancàries. En aquest moment a principis de Maig la indignació torna a incendiar les xarxes socials de Mollet
S’obren desenes de fils amb centenars de comentaris. La indignació és tan gran que surt per si mateixa a la premsa local del 8 de Maig
El tema també surt al ple extraordinari i telemàtic sobre COVID-19 que se celebra el 8/5. Tot i que des de Mollet en Comú donem un vot positiu a TOTS els punts del ple quan surt aquest tema que no formava part de l’ordre del dia l’equip de govern insisteix en la seva argumentació de què estaven informats i se’ns acusa de “buscar rèdit electoral” i de què “potser no ens hem mirat l’expedient”.
Podeu veure el debat d’11 minuts entre la primera tinenta d’alcalde, Mireia Dionisio i el nostre regidor Francisco Sancho en aquest video.
La premsa local del dia 15 de maig es fa ressò d’aquest ple i de la total negativa del govern de Monràs (PSC) i Buzón (Podemos) de corregir aquesta pujada del 15%.
Amb aquesta situació la indignació continua pujant i algunes entitats i plataformes de la ciutat endeguen accions en forma de recollida de signatures via la plataforma change.org
En concret la PAH Mollet llença aquesta petició:
https://www.change.org/p/ajuntament-de-mollet-del-vall%C3%A9s-d%C3%AD-no-a-la-subida-de-la-factura-del-agua-y-que-el-ayto-de-mollet-revise-el-aumento
I la Plataforma en Defensa de la Sanitat Pública del Baix Vallès llença aquesta altra:
https://www.change.org/p/ajuntament-de-mollet-del-vall%C3%A9s-mollet-dice-no-a-la-subida-de-residuos-y-agua
En poc temps es recullen prop de mil signatures, la situació és tal que l’alcalde grava un vídeo “aclarint” la situació.
Al vídeo l’acalde, en una intervenció inusual, parla que alguns volen crear confusió, treure rèdit polític i també retreu el paper dels mitjans de comunicació.
https://twitter.com/i/status/1261727878745636867
Veiem que diuen de tot plegat els mitjans de comunicació del passat dia 22 de Maig.
Ens assabentem per exemple que la recollida de residus a Mollet és la més cara de la comarca o que a altres ajuntaments aquesta pujada del consorci no s’ha repercutit. Vaja!
Els moviments socials s’han organitzat per tal de donar resposta. Fins a 16 entitats de la ciutats van donar soport a una concentració-roda de premsa celebrada el passat 3/6 on van anunciar una queixa al Sindic de Greuges
Per la nostra part des de Mollet en Comú continuem treballant el tema per tal d’aprofundir en la informació sobre el tema (aquest llarg dossier és un exemple) i aconseguir una correcció d’una pujada que, repetim, considerem abusiva i, sobre tot, feta a les esquenes de la ciutadania.
En aquest sentit el passat 25/5 vam introduir per registre una instància per tal de prguntar a l’equip de govern tot un seguit d’informació per aclarir la situació i el funcionament del servei
També pel proper ple, en principi anunciat pel 29 de juny (primer ple ordinari després de l’estat d’alarma per la pandèmia COVID i per tant primer ple en que podem presentar propostes) hem preparat una moció amb l’objectiu de crear una comissió municipal oberta, amb participació social, per tal d’analitzar la situació del servei municipal de recollida de residus, el seu funcionament, els seus costos, etc. Amb aquesta comissió volem aclarir aquesta pujada i veure com podem instar al govern de la ciutat a que millori l’eficàcia del servei i corrigeixi aquestes pujades portades a terme sense cap explicació. Aquí teniu la moció:
I fins aquí aquest relat cronològic dels últims dies que anirem actualitzant.
Però és important explicar, amb proves, que va passar per arribar a aquesta situació?. Continuem….
D’on ve aquesta pujada? Quan es va aprovar? Estàvem informats? Que va passar?
Una de les claus de tot plegat és la manca d’informació respecte d’aquesta pujada. D’entrada almenys no la neguen, la pujada del 15% és real. El govern afirma que creem confusió i que estàvem informats, després demostrarem que no, però trobem més important la informació a la ciutadania.
Algun veí de Mollet estava informat? Coneixeu algú que ja sabés que al maig tindria una pujada del 15% al rebut d’aigua/escombraries corresponent al 1er trimestre del 2020?
Us sona, heu vist o sentit alguna informació en algun lloc que parlés d’aquesta pujada? Com és possible? No seria el correcte informar bé d’aquestes situacions, per precisament, evitar malentesos i indignacions?
Doncs bé, aquesta pujada es va “acordar” com es fa cada any al Ple d’Ordenances Fiscal que l’any 2019 va tenir lloc el 28/10/2019. Comencem per mirar que va dir el govern una vegada aprovades al Ple aquestes ordenances. Això és el que publicava l’ajuntament al seu butlletí municipal Quatre Cantons que s’embustia a totes les cases de Mollet.
És curiós que es parla d’una pujada del 0,5 euros mensuals a l’IBI pero dels residus se’n diu “s’incrementen fruit dels preus aprovats per altres administracions”. Si la pujada de residus representa un mínim de 3 euros al mes, per què s’indica la de l’IBI i no la de residus? No ho trobeu estrany? No pot ser que això acabi generant confusió? Perquè no se’n diu clar?
Però, és més, gràcies a Youtube podem veure TOT aquest ple del 28/10/2019. Sencer. Ho teniu aquí:
Com pot ser que aprovant totes les ordenances fiscals i en un debat que dura més d’una hora CAP grup faci menció a una pujada tan significativa com aquesta del 15% al rebut d’aigües i escombraries?.
Cal dir que aquestes ordenances van ser aprovades amb el vot afirmatiu de PSC(10) i Podem (2). Encara que cal precisar que Podem no era encara al govern municipal.
La resta de grups Ara Mollet-ERC-MES(6) – Mollet en Comú (4) – Ciutadans (2) i JxCat (1) ens vam abstenir.
Tenim doncs que va haver-hi manca d’informació cap als grups municipals i, sobretot, cap a la ciutadania, però també se li va amagar tota aquesta informació a la Premsa Local i no és un tema menor perquè la premsa fa un paper important d’informar de l’actualitat del municipi. Fa un seguiment professional de la informació que genera l’ajuntament, contrastant-la, preguntant, filtrant-la. També, és clar, assisteixen als plens. Això és el que van publicar parlant de les noves ordenances fiscals 2020 després del ple de l’octubre.
Per exemple Mollet a Mà publica un llistat molt extens dels aspectes més destacats de les ordenances però en cap moment apareix aquesta pujada, com és possible?
I el Sommollet fa una extensa crònica del ple, destaca una frase del govern dient que els impostos pujaven uns 3 euros al mes… com és possible si la pujada de residus ja són més d’aquests 3 euros.
Queda clar que almenys a la ciutadania no se’ls va informar ni directa ni indirectament. Però que va passar amb l’oposició
El que es va “informar” als grups municipals
En el cas del nostre grup no érem conscients de que aquesta pujada existís, … com ens la van amagar?. Doncs d’una forma molt semblant a com es va amagar a tota la ciutadania de Mollet. Senzillament no s’explicava en cap lloc de l’expedient. És més, s’explicava el contrari. Ara ho veurem:
El document més important d’un expedient tan important com les ordenances fiscals (els impostos i taxes que cobrarà l’ajuntament al 2020) és la Memòria on es fa un resum d’allò més significatiu, canvis, increment, objectius, etc.
Teniu la memoria sencera en aquest link (és un pdf d’11pàgines) :
https://www.dropbox.com/s/vt81kmpsygxuasp/Mem%C3%B2ria%20modificaci%C3%B3%20OOFF%202020.pdf?dl=0
El més significatiu és quan parla de les modificacions a la taxa de residus municipals (2.8) on diu:
“En aquesta taxa s’ha traslladat l’augment de preus dels serveis de tractament de residus que presta el Consorci de Residus del Vallès Oriental i que es veuen incrementat per a 2020.”
Sense cap valoració, ni comparació ni més informació “un augment de preus.. que es veuen incrementats”
I també són significatives el que se’ns diu a les conclusions:
“Els criteris que s’han tingut en compte per tal d’elaborar la proposta són adequar les ordenances als costos dels serveis públics, aplicant una actualització de preus a l’entorn del 3%. amb l’objectiu d’ assegurar-ne el seu manteniment. així com l’aposta per unes ordenances fiscals que a través de l’aplicació de criteris de renda que donin cobertura a les famílies més vulnerables i garanteixin la justicia social.”
Amb tot això que penses? Doncs que, sí, hi hauran pujades però seran del voltant del 3%, sembla raonable. Però un 15%.. és 5 vegades més!! potser s’hauria d’explicar explícitament.
Però, òbviament, també ens vam mirar la taxa específica en qüestió, recordeu Taxa de Residus Municipals 2.8, és un document que podeu descarregar a la web de l’ajuntament, aquí (és un pdf de 9 pàgines):
https://seuelectronica.molletvalles.cat/arxius/normatives/ordenancesFiscalsVigents/Ordenan%C3%A7a%20Fiscal%20n%C3%BAm.%202.8.%20Taxa%20per%20recollida%20de%20residus%20municipals%20FET%20PREU%20CONSORCI.pdf
Aquí destacar l’article 1 que deixa clar de qui és potestat establir les taxes
I ara anem a la part interessant, la taula de preus que està a les pagines 8 i 9
Això és el que diu Mireia Dionisio que coneixíem perfectament, sí. Això és que ens vam passar, sense cap comparativa amb cap any anterior, sense cap indicació de la pujada que representava sobre el total del rebut. Ans al contrari amb indicacions escrites i verbals de què les pujades serien “entorn al 3%”
I clar, no és fins que a finals d’Abril la gent comença a adonar-se de la brutal pujada que investiguem que ha passat. Mirem les ordenances fiscals 2019 que teniu aquí (són 310 pàgines):
https://t.co/1V6xOPIKpZ?amp=1
I fem la comparativa, la clau està a les pàgines 158-159
El preu bàsic anual per a particulars ha passat de 153,60 a 174,14, un 13,4% de pujada. Aquí estava l’explicació de tot.. Ben amagada. Fem nosaltres ara la comparativa (una comparativa que hauria d’haver facilitat el govern) i aquest és el resultat:
Perquè el govern de l’ajuntament de Mollet no va oferir aquesta taula comparativa a tothom?
El paper del Consorci de Residus del Vallès Oriental
El que ha explicat l’alcalde i els partits que van aprovar la pujada és que tot venia del Consorci de Residus del Vallès Oriental i. a més, tirant pilotes fora dient que els Comuns en formen part i els seus representants havien votat a favor d’aquestes pujades.
Per ser rigorosos cal explicar que el Consorci és un Consorci d’Ajuntaments, no és una administració amb càrrecs elegits en virtut d’una elecció directa entre partits polítics. Del Consorci formen part els diferents ajuntaments del Vallès Oriental i algun altre ens supramunicipal com el Consell Comarcal o d’altres. En cap cas estan representats els partits i en cap cas els partits tenen representants. Una altra cosa és que els membres dels seus òrgans, en tant que en representació del seu ajuntament pertanyin òbviament a un partit.
Aquí teniu la composició actual del Consorci:
https://www.cresidusvo.info/conres/apartats/index.php?apartat=194
Dels 44 membres del seu Consell Plenari només 2 pertanyen (no representen) a els comuns. Jose Montero que participa com a alcalde de Montornès i Jordi Manils que ho fa com a representant del Consell Comarcal.
L’Ajuntament de Mollet està representat per un membre del govern local que és escollit pel Ple Municipal. És a dir, representa des de el govern de la ciutat a l’Ajuntament de Mollet no al seu partit.
En cap cas aquest representant ha informat al conjunt del Ple Municipal de l’import d’aquesta pujada i l’impacte que tindria al conjunt de la taxa de residus. De fet desconeixem quin és el percentatge que representen les tarifes del Consorci sobre la taxa de residus municipals.
De fet, ho hem dit públicament, pot ser que aquestes pujades dels serveis del Consorci siguin necessàries. El problema és traslladar-les automàticament als rebuts finals sense explicar la situació a la ciutadania.
Els preus públics per l’exercici 2020 del Consorci de Residus es van aprovar al seu Consell Plenari celebrat el el 23 d’octubre de 2019. 5 dies abans de la celebració del Ple de Mollet que aprovava les taxes municipals. En cap cas la persona representant de l’Ajuntament de Mollet va informar al conjunt del Ple d’aquesta aprovació i les seves conseqüencies.
El que queda clar és que l’Ajuntament fixa el preu final d’aquesta taxa i repercuteix o no el total de l’increment de costes dels serveis que la componen. El que va fer el govern municipal és no fer res, no informar i transmetre tota la pujada als usuaris finals.
Com ho van fer altres ajuntaments?
Cada ajuntament, depenent de molts factors, ajusta aquestes taxes i el seu cobrament. Veiem que ha passat en altres pobles propers:
Granollers
Quan es van presentar les modificacions a les ordenances es van presentar en un format en què queda clar quin és el preu anterior i l’actual.
Teniu el document de modificacions aqui:
https://seuelectronica.granollers.cat/portal/sede/RecursosWeb/DOCUMENTOS/1/0_4256_1.pdf
La Taxa de residus va passar de 121,40 a 135,00 anuals, un 10,07%. En qualsevol cas tothom estava informat
Parets. Justament el SomMollet ho explica:
“En el cas contrari es troba l’Ajuntament de Parets, que presumeix de ser una de les poblacions amb la taxa més baixa. En aquest cas, sobre l’increment de les tarifes del Consorci d’enguany apunten que “políticament hem decidit no repercutir la pujada en el rebut”, apunta l’alcalde paretà, Jordi Seguer, “ha estat un criteri del nou govern”, assegura.”
https://www.sommollet.cat/noticia/53341/la-taxa-de-residus-de-mollet-es-la-mes-cara-al-baix-valles
Montornès. El cas de Montornès és especialment significatiu. Allà el govern va plantejar de forma transparent una pujada de la taxa de residus del 6% però l’oposició, encapçalada pel PSC, no la va acceptar, així que la taxa va quedar congelada.
https://www.sommontornes.cat/noticia/50071/aprovada-la-pujada-de-la-taxa-del-cem-de-montornes-pel-proxim-any
Queda clar que els ajuntaments poden regular aquest increment dels costos i, sobretot, s’ha d’informar a la ciutadania.
Conclusions
Com és possible que el govern municipal del PSC no informés de tot això a la ciutadania? Nosaltres, per exemple, fem assemblees, compartim tota la informació que tenim amb els nostres inscrits, simpatitzants i amb qualsevol que s’interessi. Van explicar PSC i Podemos als seus simpatitzants aquestes pujades? Evidentment, de ser conscients el nostre vot hauria estat diferent, però sobretot hauríem obert un debat social sobre el cost dels residus en molt millors condicions del que està passant ara quan aquest abús indigna a la ciutadania i es perd una oportunitat de fer pedagogia en torn d’aquest tema. De fet costa de creure perquè ho van amagar, potser esperaven que quan arribés el rebut la gent no s’adonaria?
I per la nostra part no és un tema de “competència política”, és pur sentit comú i lluitar contra unes males pràctiques (l’ocultació) que ens acaben perjudicant a tots i contra una injustícia que pot entendre qualsevol: una pujada de preus del 15% és del tot abusiva si no ha estat perfectament informada i consensuada.
En definitiva, els ciutadans de Mollet mereixen ser tractats com a adults, ser informats dels costos dels serveis públics que fan servir i que són imprescindibles. Precisament, per tal de que entre tots, defensem millor aquests serveis públics mitjançant el control sobre la seva eficàcia i eficiència.
Per la nostra banda, continuarem denunciant aquesta situació i oferint informació completa i veraç. Per tot això reclamem:
-Que el govern municipal obri un debat social sobre la nostra política de residus, els seus costos i la seva millora. I que s’inclogui tota la informació que es va amagar al ple d’octubre
-Que es faci enrere aquesta pujada del tot abusiva i incomprensible del 15% per tal d’ajustar-la al 3% anunciat o a una quantitat que tingui consens social