MOLLET EN COMÚ DENUNCIA LA LIMITACIÓ DE DRETS EN EL PLE MUNICIPAL DE L’AJUNTAMENT
La formació lamenta com s’ha desenvolupat aquest primer Ple ordinari del mandat, en què s’han canviat criteris que limiten els drets dels grups municipals i de la ciutadania, i es fa una interpretació del tot restrictiva de les normes.
A menys d’una setmana de celebrar el Ple, els diferents grups municipals van tenir coneixement (a fets consumats) que els criteris per introduir propostes al Ple dels grups, havien variat. A partir d’ara, no totes les propostes podran ser incloses a l’ordre del dia, i de les que sí ho siguin, unes seran votades mentre que d’altres no.
El reglament Orgànica Municipal és el que regula com funciona el Ple municipal i la participació dels grups, a l’Ajuntament de Mollet, i ha estat igual durant més de 20 anys. No hi ha cap modificació en el text, però a la pràctica, canvien moltes coses. Fins ara, els regidors i regidores, escollits democràticament podien presentar tots aquelles temes i propostes que consideressin d’interès per a la ciutadania, i per la ciutat, es debatien i es votaven.
Una nova i restrictiva interpretació, que es fa sense avís previ ni diàleg amb les formacions polítiques, farà que això, ara sigui diferent.
No només això, sinó que una recent sentència del Tribunal Suprem, d’aquest estiu, ha obert la porta a interpretar que en els plens municipals no s’hi pot incloure i per tant debatre ni opinar, sobre temes que no siguin de competència municipal. Cal dir que Mollet és el primer ajuntament que ha fet seva aquesta sentència i l’ha començat a aplicar de la forma més restrictiva possible, i dues mocions van quedar fora del ple de dilluns. Val la pena destacar que alguna d’aquestes mocions han estat debatudes i aprovades sense problemes aquest mateix mes de setembre a diferents ajuntaments i fins i tot a la Diputació de Barcelona.
Des de l’equip de govern, s’argumenta que es desitja tenir màxima seguretat jurídica, i des de Mollet En Comú ens preguntem si aquesta mateixa seguretat jurídica no la volen els altres ajuntaments o fins i tot la Diputació de Barcelona, on hi governa també el PSC? Estem segurs que sí la volen. Aleshores, quin és el motiu que porta al PSC de Mollet a limitar aquests drets de debat, d’expressió i de participació?
Aquests nous criteris i el breu informe que justifica aquesta nova manera de fer, obre molts interrogants i incertesa. No deixa clar què es valorarà per incloure un punt o no, fins on es serà objectiu/subjectiu, fins on dependrà del redactat del text; i què es podrà votar o què serà només un prec adreçat al govern, sense possibilitat de ser votat.
Considerem que es vol limitar el paper de l’oposició a fer propostes d’interès per a la ciutadania.
Es rebaixa la capacitat del Ple, màxima representació del consistori.
Rebutgem la limitació de drets de participació i representació, i no només dels grups polítics, sinó de les entitats i la ciutadania en general.
Finalment volem destacar molt negativament que en el Ple de setembre no s’hagi permès intervenir a 3 entitats ciutadanes, que volien parlar en el plenari de la ciutat, per opinar sobre temes que ens afecten a tots i totes, com és la salut, la mobilitat, o l’accés a serveis d’energia. I mencionar també l’excepcionalitat dels fets d’ahir, en què tot el públic assistent al Ple, va ser registrat per la Policia Local. No entenem ni compartim aquestes mesures que fins ara no s’han donat al nostre ajuntament.
Esperem que es pugui redreçar la situació, aclarir els conceptes i els criteris que es seguiran a partir d’ara, i sobretot que s’utilitzi l’espai i el temps adequat per a debatre aquests assumptes.